Faalangst en onzekerheid
Wat biedt KOM?
Soms heeft een kind zoveel last van faalangst dat het nodig is om hulp in te schakelen. In mijn kinderpraktijk ga ik samen met het kind of de jongere aan de slag. Zo besteden we aandacht aan de irreële gedachten die de faalangst in stand houden en gaan we vervolgens ook samen op zoek naar reële gedachten.
Daarnaast onderzoek ik samen met het kind wat de sterke kwaliteiten en talenten zijn en maak ik gebruik van ontspanningsoefeningen, zodat hij of zij beter leert omgaan met spanningen.
Faalangst en onzekerheid
Wat biedt KOM?
Soms heeft een kind zoveel last van faalangst dat het nodig is om hulp in te schakelen. In mijn kinderpraktijk ga ik samen met het kind of de jongere aan de slag. Zo besteden we aandacht aan de irreële gedachten die de faalangst in stand houden en gaan we vervolgens ook samen op zoek naar reële gedachten.
Daarnaast onderzoek ik samen met het kind wat de sterke kwaliteiten en talenten zijn en maak ik gebruik van ontspanningsoefeningen, zodat hij of zij beter leert omgaan met spanningen.
Wat is faalangst en onzekerheid?
‘Dat kan ik niet!’
Bij faalangst blokkeert een kind in belangrijke situaties waardoor hij of zij minder presteert dan je vooraf verwacht. Zo verzucht het kind regelmatig ‘dat kan ik niet!’, heeft hij of zij een grote angst om uitgelachen te worden en hoor je hem of haar praten over rampen die mogelijk kunnen gebeuren.
Kinderen reageren hier verschillend op. Zo zijn er kinderen die moeilijke situaties vermijden en ontwijken, kinderen die overdreven lang en hard werken en weer anderen overschreeuwen de angst door zich stoer of clownesk te gedragen in de klas.
Angst- en spanningsgevoelens
Als een kind regelmatig faalt, dan heeft dit een negatieve invloed op het zelfbeeld. Dit ontstaat mogelijk door leerproblematiek zoals dyslexie, dyscalculie, adhd of beelddenken.
Er ontstaan angst- en spanningsgevoelens waardoor het kind steeds minder goed presteert en ook lichamelijke klachten ontwikkelt. Denk hierbij aan klachten zoals slaapproblemen, niet kunnen eten, hartkloppingen, hoofd- of buikpijn, concentratieproblemen, zweten of oververmoeidheid.
Wat is faalangst en onzekerheid?
‘Dat kan ik niet!’
Bij faalangst blokkeert een kind in belangrijke situaties waardoor hij of zij minder presteert dan je vooraf verwacht. Zo verzucht het kind regelmatig ‘dat kan ik niet!’, heeft hij of zij een grote angst om uitgelachen te worden en hoor je hem of haar praten over rampen die mogelijk kunnen gebeuren.
Kinderen reageren hier verschillend op. Zo zijn er kinderen die moeilijke situaties vermijden en ontwijken, kinderen die overdreven lang en hard werken en weer anderen overschreeuwen de angst door zich stoer of clownesk te gedragen in de klas.
Angst- en spanningsgevoelens
Als een kind regelmatig faalt, dan heeft dit een negatieve invloed op het zelfbeeld. Dit ontstaat mogelijk door leerproblematiek zoals dyslexie, dyscalculie, adhd of beelddenken.
Er ontstaan angst- en spanningsgevoelens waardoor het kind steeds minder goed presteert en ook lichamelijke klachten ontwikkelt. Denk hierbij aan klachten zoals slaapproblemen, niet kunnen eten, hartkloppingen, hoofd- of buikpijn, concentratieproblemen, zweten of oververmoeidheid.