MatriXmethode
Wat biedt KOM?
Heeft jouw kind een taal- of rekenzwakte, dyslexie, dyscalculie, een druk of vol hoofd of is hij of zij een beelddenker, hooggevoelig (HSP) en/of hoogbegaafd? In zo’n geval helpt het om ruimte te scheppen in een vol hoofd en (onder andere) te starten met de matriXmethode.
Tijdens een sessie met een kind pas ik regelmatig deze methode toe. Dat doe ik bij verschillende soorten hulpvragen, zowel op het gebied van leerbegeleiding (bijvoorbeeld bij een visuele leerstijl) als tijdens een sessie kindertherapie en jeugdtherapie. Het is een techniek die goed combineert naast andere methodes en interventies.
MatriXmethode
Wat biedt KOM?
Heeft jouw kind een taal- of rekenzwakte, dyslexie, dyscalculie, een druk of vol hoofd of is hij of zij een beelddenker, hooggevoelig (HSP) en/of hoogbegaafd? In zo’n geval helpt het om ruimte te scheppen in een vol hoofd en (onder andere) te starten met de matriXmethode.
Tijdens een sessie met een kind pas ik regelmatig deze methode toe. Dat doe ik bij verschillende soorten hulpvragen, zowel op het gebied van leerbegeleiding (bijvoorbeeld bij een visuele leerstijl) als tijdens een sessie kindertherapie en jeugdtherapie. Het is een techniek die goed combineert naast andere methodes en interventies.
Ook voor jou?
NEEM CONTACT OP
Plan een intake
Laat het kind zelf weer regisseur zijn over zijn of haar hoofd en plan een intake.
MAAK EEN AFSPRAAK
Ook iets voor jou?
NEEM CONTACT OP
Plan een intake
MAAK EEN AFSPRAAK
Wat is de MatriXmethode
De MatriXmethode is een gesprekstechniek waarbij het kind leert om zelf een oplossing voor het probleem te vinden en deze ook in te zetten. Onze maatschappij stelt veel eisen aan kinderen en jongeren. Daardoor lopen zij vast en ervaren ze mentale problemen. Denk aan drukke hoofden, faalangst, leerproblemen, onverwerkte emoties, psychosomatische klachten, angsten en trauma’s.
Om die reden is het belangrijk dat een kind zelf weer regisseur is over zijn of haar eigen hoofd. Na enkele sessies ervaart het kind al meer rust, omdat hij of zij weet hoe het hoofd is op te ruimen. Door een bepaalde manier van vragen stellen, ontdekt het kind zelf een oplossing. Daarnaast gaat het kind leren om een andere, neutrale beleving te ervaren bij situaties uit het verleden en in de toekomst.
De kracht van de matriXmethode is dat het verder gaat dan gedrag. Het kind zelf maakt namelijk helder wat er in het hoofd omgaat en welke overtuigingen er ten grondslag liggen aan het gedrag. Dáár vindt nu juist de verandering plaats. Met als belangrijk gevolg: het effect is blijvend en het probleem opgelost.
Leren HOE te leren
Tijdens de leerbegeleiding kom ik er mogelijk achter dat een kind een andere leerstijl heeft. Daardoor vindt hij of zij het moeilijk om de informatie te onthouden of op te slaan.
In dat geval leert de matriXmethode een kind hoe hij of zij de basisinformatie op een handige manier opslaat en belangrijk: op zijn of haar eigen manier. Het kind wil de informatie namelijk zelf weer terugvinden. Denk hierbij aan het opslaan van de tafels, de cijfers 1-100, splitsingen, klokkijken, alfabet, dagen van de week, maanden van het jaar of woorden schrijven.
Wat is de MatriXmethode?
De MatriXmethode is een gesprekstechniek waarbij het kind leert om zelf een oplossing voor het probleem te vinden en deze ook in te zetten. Onze maatschappij stelt veel eisen aan kinderen en jongeren. Daardoor lopen zij vast en ervaren ze mentale problemen. Denk aan drukke hoofden, faalangst, leerproblemen, onverwerkte emoties, psychosomatische klachten, angsten en trauma’s.
Om die reden is het belangrijk dat een kind zelf weer regisseur is over zijn of haar eigen hoofd. Na enkele sessies ervaart het kind al meer rust, omdat hij of zij weet hoe het hoofd is op te ruimen. Door een bepaalde manier van vragen stellen, ontdekt het kind zelf een oplossing. Daarnaast gaat het kind leren om een andere, neutrale beleving te ervaren bij situaties uit het verleden en in de toekomst.
De kracht van de matriXmethode is dat het verder gaat dan gedrag. Het kind zelf maakt namelijk helder wat er in het hoofd omgaat en welke overtuigingen er ten grondslag liggen aan het gedrag. Dáár vindt nu juist de verandering plaats. Met als belangrijk gevolg: het effect is blijvend en het probleem opgelost.
Leren HOE te leren
Tijdens de leerbegeleiding kom ik er mogelijk achter dat een kind een andere leerstijl heeft. Daardoor vindt hij of zij het moeilijk om de informatie te onthouden of op te slaan.
In dat geval leert de matriXmethode een kind hoe hij of zij de basisinformatie op een handige manier opslaat en belangrijk: op zijn of haar eigen manier. Het kind wil de informatie namelijk zelf weer terugvinden. Denk hierbij aan het opslaan van de tafels, de cijfers 1-100, splitsingen, klokkijken, alfabet, dagen van de week, maanden van het jaar of woorden schrijven.